ERASMUS+ AL CONSERVATORI DE MÚSICA “ANTONIO BUZZOLLA” D’ADRIA (ITÀLIA). FLAUTA TRAVESSERA: ÀNGEL MARZAL

Per Àngel Marzal

Durant els passats dies 19, 20 i 21 d’abril vaig impartir classe de flauta dins del programa Erasmus+ al Conservatori de Música “Antonio Buzzolla” d’Adria. Ciutat italiana situada a la província de Rovigo en la regió del Véneto, Adria és una ciutat estretament relacionada amb la Mar Adriàtica; de fet, els historiadors li atribueixen hipotèticament haver donat nom a la mar que banya tota la costa Est d’Itàlia.

Rodejada de terres fèrtils i canals d’aigua, la ciutat es troba just al voltant del riu Po on es genera el conegut delta del Po. Aquest delta és una de les zones humides més destacades d’Europa. “Patrimoni de la humanitat” des de 1999, és un espai natural protegit que per proximitat guarda vincles directes amb la llacuna de Venècia.

El Conservatori “Antonio Buzzolla” està ubicat en la “Villa Mecenati” de la ciutat gràcies al llegat testamentari de la viuda de Ferrante Mecenati, Rosita Lusardi, que va cedir la finca al Comune di Adria. D’estil neoclàssic italià, la hisenda ha sigut rehabilitada per a l’ús com a Conservatori de Música, però, això sí, conservant tota l’elegància que de segur va tindre des de sempre. Com que un immoble d’aquestes característiques no conté una sala específica per a concerts, s’ha construït un Auditori situat just al costat del Conservatori, on de fet, hem fet les classes de flauta.

                     Conservatori de Adria

Així mateix, cal destacar que el Conservatori d’Adria porta el nom del compositor italià “Antonio Buzzolla”. Natural de la ciutat d’Adria i nascut en 1815, Buzzolla va ser alumne de Gaetano Donizetti i de Saverio Mercadante després d’haver-se format a Venècia. Tot i que va compondre cinc òperes, el reconeixement li va arribar per la composició d’Àries i Canzonettes en el dialecte venecià. Mestre de capella a la Basílica de Sant Marc de Venècia, Antonio Buzzolla va ser un dels compositors invitats per Giuseppe Verdi a col·laborar en la composició de la Messa per Rossini; concretament és l’autor del Rèquiem i del Kyrie de la citada Missa. Va faltar en 1871.

Pel que fa a l’activitat docent, cal destacar que a més de les nombroses especialitats instrumentals, el Conservatori d’Adria també ofereix la possibilitat d’estudiar Cant, Composició, Direcció, Didàctica i Musicologia. D’altra banda, l’estructura acadèmica del currículum italià s’organitza amb tres cursos per al grau més dos cursos per al màster.

Amb tot, he de dir que després de dos anys pendents de les restriccions de la pandèmia de la COVID-19, he pogut finalment portar a terme aquesta mobilitat Erasmus+. Tot i que en arribar al centre em van demanar el certificat de vacunació, les classes a l’Auditori es podien fer sense la restricció de les mascaretes, cosa que va facilitar la comunicació amb l’alumnat. Després d’això, vaig ser rebut en primera instància per la Coordinatrice Erasmus, Doria Cantatore, i, seguidament, pel professor de flauta Livio Malpighi, tots dos sempre amb un tracte excel·lent. Així mateix, cal destacar que el director del Conservatori, Paolo Zoccarato, va tindre la deferència d’assistir a una de les classes a l’Auditori per tal de presentar-se, circumstància que va permetre intercanviar en ell una amable conversa.

Cartell del concert d’alumnes

Durant els tres dies que van durar les classes de flauta vaig treballar amb distints alumnes que havien preparat un repertori molt divers. A més de composicions tradicionals del repertori de la flauta, com, per exemple, el concert en Sol Major de Mozart o la Sonata de Francis Poulenc, també van presentar obres no tan habituals com la Sonata de Bohuslav Martinu o la Sonata de Paul Hindemith entre d’altres.

Quant a l’alumnat de flauta del Conservatori d’Adria, m’agradaria assenyalar que no només hi hagué alumnes del professor Livio Malpighi, ja citat abans, sinó també d’una altra professora, Angela Camerini. A més de remarcar que tots els alumnes mostraren un magnífic nivell tècnic i artístic, cal ressaltar així mateix la participació del pianista Francesco de Poli que va estar present en totes les classes com a pianista acompanyant d’altíssim nivell.

 

                                 Masterclass

La meua tasca a Adria va finalitzar amb un concert de clausura que, celebrat a l’Auditori del centre el dia 21 a la vesprada, va comptar amb la participació de tots els alumnes interpretant el repertori prèviament treballat en les classes.  Tot i això, aquesta mobilitat a Adria tindrà projecció en el nostre centre el curs que ve 2022-23. El professor de flauta Livio Malpighi té previst vindre al nostre Conservatori a finals del proper mes d’octubre per a impartir classe als nostres alumnes.

 

 

 

Sé el primero en comentar

Dejar una contestacion

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.


*