APROXIMACIÓ I PRAXI INSTRUMENTAL DE L’OBRA: AVENTURAS DEL REBUZNO DE VORO GARCIA

Per Albert Martín-Lorente Romero

Resum

El present text és una anàlisi de la praxi interpretativa per afrontar l’obra Aventuras del Rebuzno del compositor valencià Voro Garcia i Fernández.

Els objectius que pretenem assolir són el coneixement i conceptualització de l’obra, la determinació de les característiques que la defineixen com a obra contemporània de caràcter virtuosístic del S. XX/XXI i l’explicativa de la idiomàtica, els recursos sonors i l’escenificació.

Paraules clau: Anàlisi i praxi interpretativa; Trombó contemporani; Voro García; Aventuras del rebuzno.

Resumen

El presente texto es un análisis de la praxis interpretativa para afrontar la obra Aventuras del Rebuzno del compositor valenciano Voro Garcia i Fernández.

Los objetivos que pretendemos alcanzar son el conocimiento y conceptualización de la obra, la determinación de las características que la definen como obra contemporánea de carácter virtuosístico del S. XX/XXI y la explicativa de la idiomática, los recursos sonoros y la escenificación.

Palabras clave: Análisis y praxis interpretativa; Trombón contemporáneo; Voro García; Aventuras del rebuzno.

Abstract

The present text is an analysis of the interpretive practice to confront the work Aventuras del Rebuzno by the Valencian composer Voro Garcia i Fernández.

The objectives that we intend to establish are the knowledge and conceptualization of the work, the determination of the characteristics that define it as a contemporary work of virtuosic character of the XX/XXI century, and the explanation of the language and the sound resources.

Keywords: Analysis and interpretive praxis; Contemporary Trombone; Voro García; Aventuras del rebuzno.

Introducció

Este article està extret del treball fi de títol del mateix nom.  En primer lloc, reflexionarem sobre la manca d’interpretació del repertori contemporani en els conservatoris. Després, farem una aproximació teòrica i analitzarem la idiomàtica emprada, enumerant les tècniques esteses. Finalment, aprofundirem en la pràctica instrumental. Finalitzem amb una reflexió sobre l’obra.

Repertori Contemporani als Conservatoris

L’absència d’estudi de repertori contempoani als conservatoris suposa el desconeixement de les obres més experimentals dels nostres compositors i, per tant, del patrimoni musical. La seua incorporació al currículum prepararia l’alumant per afrontar rerpertoris d’estils diferents. La formació tradicional és imprescindible per a poder desenvolupar i incorporar noves tècniques i expandir horitzons, però la línia d’ensenyament per a ser únicament músic solista queda molt limitada i incompleta, ja que l’oferta laboral no es correspon a la demanda dels instrumentistes.

Marc teòric

Aventuras del rebuzno va ser un encàrrec d’Inda Bonet i Carlos Gil al compositor, músic i professor Voro Garcia. La va estrenar John Kenny, a qui va dedicada, el 9 de juliol de 2015 en el Festival Internacional de Trombons celebrat a València. D’esta interpetació no tenim gravació. Posteriorment Carlos Gil la va enregistrar en el seu disc Sinèrgies.

L’obra està inspirada en el capítol 13 de La aventura del rebuzno de l’assaig La invención del Quijote de Francisco Ayala (1950) i és una reflexió sobre l’anècdota del capítol XXV i XXVII part II de El Quixot, de Miguel de Cervantes.  El relat el protagonitza el regidor d’un poble que extravia el seu ase i  se’n va a buscar-lo al bosc amb un company  imitant el seu bramit com a reclam,  però l’ase ja és mort. Malgrat el fracàs, ambdós presumeixen de les seues habilitats vocals, la qual cosa provoca les burles i una  batalla de brams entre pobles veïns que deriva en violència.

Leer artículo completo: Aproximació i praxi instrumental de l’obra Aventuras del rebuzno de Voro Garcia.Por Albert Martín-Lorente

 

 

Sé el primero en comentar

Dejar una contestacion

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.


*