Por Voro García
És la primera vegada que realitze una mobilitat Erasmus. La veritat, pel tipus de format que es plantejava la majoria de vegades i altres qüestions, no m’havia interessat mai. Els darrers dos anys havia rebut la invitació per participar en “Comporre oggi” del Conservatori “Alfredo Casella” de l’Aquila (Itàlia). Per diferents circumstàncies, fins enguany, no havia pogut assistir.
Al Conservatori de l’Aquila hi ha un departament de música contemporània, i les jornades de composició que organitzen cada curs hi participen activament tots els agents implicats: professors, alumnes, ensemble i direcció del conservatori.
http://contemporanea.consaq.it/
Cada edició de “Comporre oggi” es programa en un parell de jornades intensives, amb un format d’encontres amb compositors i compositores del nostre temps (sempre tres) i amb una temàtica per les ponències. Els dies 24 i 25 d’octubre de 2019 es celebrà la vuitena edició. La temàtica era “Il pensiero, la poetica, la musica”. Participàvem, les compositores Caterina Calderoni (Conservatori de Milà) i Bettina Skrzypczak (Lucerne University of Applied Sciences and Arts), i jo mateix.
Cadascun de nosaltres tinguérem un encontre on en un format de xerrada exposarem diferents maneres d’abordar la creació. Pel que fa a la meua intervenció, la vaig titular “Figures sonores. Concepte i aplicació”. Vaig posar exemples de quatre obres del meu catàleg de diferent format, i es va obrir un torn de debat i preguntes. El format es va repetir en els encontres amb les altres dos companyes compositores.
Al final de la primera jornada es va realitzar un concert amb obres nostres a càrrec del Exégema Ensemble, Grup del Departament de Música Contemporània, que havien preparat les setmanes anteriors.
Nosaltres tinguérem un poc de temps per treballar amb els intèrprets i donar-los unes indicacions. L’obra meua elegida per interpretar al concert fou Il risveglio da un sogno per a clarinet i piano. Un obra composta en 2012, que era estrena a Itàlia. Luca Giuliani, clarinet i Federico Santori, piano, foren els encarregats de posar-la en faristol, i cal dir que realitzaren un gran treball amb la peça.
Després dels encontres, per tancar la vuitena edició de “Comporre oggi” es realitzà una taula rodona amb conclusions, on els participants ens realitzaren diferents preguntes al voltant de la temàtica de la xerrada oferta, les nostres obres o qüestions generals. Per finalitzar les jornades va tenir lloc un buffet on poguérem parlar de manera més distesa d’altres temes, no necessàriament musicals.
Cal dir què, establir lligams amb altres institucions i comprovar altres maneres de funcionament resulta més que necessari en els nostres temps.
Poder compartir la manera d’entendre l’art, com es materialitza en l’elaboració d’un discurs sonor amb els alumnes del centre, i amb altres col·legues, és una experiència molt gratificant. A més a més, realitzar una mobilitat Erasmus i canviar per uns dies la rutina de les classes al conservatori, és necessari per renovar energies i mantenir la il·lusió per la teua feina.
Voldria destacar en esta crònica la fantàstica acollida de l’equip directiu i, especialment, de tot el departament de composició del Conservatori “Alfredo Casella” de l’Aquila, molt amables i atents amb els qui participàvem en les jornades. També amb una participació activa en totes les activitats programades.
Amb tant poc de temps, sols vaig poder dedicar unes hores a visitar l’Aquila. Una ciutat que, malgrat el terrible terratrèmol que la va assolar fa deu anys, conserva un encant impressionant.
Dejar una contestacion