MÚSICA Y POESÍA EN LA OBRA PIANÍSTICA ESPAÑOLA: la inspiración literaria desde el ideal estético romántico de Franz Liszt (1860-1870)

 

Autora: Lucía Chulio Pérez

 

Resumen

Esta investigación estudia la repercusión que tuvo la inspiración literaria en el pianismo romántico español. La corriente estético-musical desarrollada principalmente en Alemania y Francia durante la primera mitad del siglo XIX contribuyó especialmente a afianzar el vínculo de la expresión literaria con la música y promovió la regeneración del arte. En este entorno es destacada la figura de Franz Liszt (*1811; †1886), que dotaba de inspiración literaria a determinadas creaciones musicales ampliando su perspectiva poética y/o filosófica para acrecentar su valor estético. Para el estudio, he tomado como referente su obra titulada Après une lecture du Dante. Fantasía quasi Sonata ‒Années de Pèlerinage, S.161‒ y cinco composiciones españolas, todas escritas para piano y procedentes del período comprendido entre 1860 y 1870, cuyos compositores son Francisco de Asís González de la Riva y Mallo (*1816; †1876), Marcial del Adalid (*1826; †1881) y Oscar Camps y Soler (*1837; †1899?). Tras su análisis, pretendo establecer un puente de conexión entre el ideal estético-musical que muestran los autores españoles investigados con la difusión de esa nueva visión del pianismo que aporta Liszt al entorno musical europeo del siglo XIX, para confirmar si es la inspiración literaria que impregna la obra pianística del húngaro uno de los factores que promueve la renovación de patrones compositivos autóctonos.

Palabras clave: inspiración literaria; música-poesía; pianismo romántico español; cultura germana; música programática; balada; renovación musical.

Resum

Aquesta recerca estudia la repercussió que va tindre la inspiració literària en el pianisme romàntic espanyol. El corrent estètic i musical desenvolupat principalment a Alemanya i França durant la primera meitat del segle XIX va contribuir especialment a afermar el vincle de l’expressió literària amb la música i promogué la regeneració de l’art. En aquest entorn és destacada la figura de Franz Liszt (*1811; †1886), qui dotava d’inspiració literària a determinades creacions musicals ampliant la seua perspectiva poètica y/o filosòfica per a acréixer el seu valor estètic. Per a l’estudi, he pres com a referent la seua obra titulada Après une lecture du Dante. Fantasía quasi Sonata ‒Années de Pèlerinage, S.161 i cinc composicions espanyoles, totes escrites per a piano i procedents del període comprès entre 1860 i 1870, els compositors de les quals són Francisco de Asís González de la Riva y Mallo (*1816; †1876), Marcial del Adalid (*1826; †1881) i Oscar Camps y Soler (*1837; †1899?). Després de la seua anàlisi, pretenc establir un pont de connexió entre l’ideal estètic i musical que mostren els autors espanyols investigats amb la difusió d’aqueixa nova visió del pianisme que aporta Liszt a l’entorn musical europeu del segle XIX, per a confirmar si és la inspiració literària que impregna l’obra pianística de l’hongarés un dels factors que promou la renovació de patrons compositius autòctons.

Paraules clau: inspiració literària; música-poesia; pianisme romàntic espanyol; cultura germana; música programàtica; balada.

 

LEER ARTÍCULO COMPLETO: MÚSICA Y POESÍA EN LA OBRA PIANÍSTICA ESPAÑOLA: la inspiración literaria desde el ideal estético romántico de Franz Liszt (1860-1870)

Sé el primero en comentar

Dejar una contestacion

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.


*