Títol: Estudis al voltant del compositor Rafael Martínez Valls (1895 – 1946). Centenari de l’Himne de la Ciutat d’Ontinyent (1918 – 2018)
Autors: Paula Gramage Sanchis, Rafa Revert Huerta, Vicente Galbis López, Alfred Bernabeu Sanchis, Joaquim Garrigosa i Massana, Rubén Penadés Silvestre i Ferran Lluís Martínez i Silvestre
Editorial: Ajuntament d’Ontinyent. Regidoria de Cultura
Any de publicació: 2019
ISBN: 978-84-9089-138-4
Nº de pàgines: 60
Per Victoria Morales Rosa
“I és que tothom té arrels i tothom les necessita per créixer. I quan fem introspecció descobrim quin és el substrat que ens aguanta i ens ha nodrit fins arribar ací […] i gràcies a la il·lusió que desperta en nosaltres aquesta mescla d’interès i pertinença per aquest passat en comú seguim treballant per mantenir viva una herència que ens uneix”.
Fruit d’aquesta voluntat per recordar, naix el projecte de recerca i recuperació al voltant de la figura de Rafael Martínez Valls, compositor que va nàixer i passar els seus primers anys a la ciutat d’Ontinyent i que va formar par de la història que s’ha quedat impregnada als empedrats de la ciutat.
Com bé diuen, “el silenci de les parets calla totes les melodies que algun dia va composar” i Rafael Martínez Valls, va enamorar-se de la música als carrers de l’antiga Ontinyent i, a mode d’agraïment a la seua terra, va regalar l’himne que encara hui dia posa so a les festes de la ciutat i que perdurarà al llarg dels anys.
I res millor que aquest any, en commemoració del 75 aniversari de la seua mort i de la recent publicació d’aquest llibre, per fer una breu ressenya d’aquest, ja que a més, la Unió Artística Musical d’Ontinyent, farà entrega d’un exemplar a la Biblioteca del Conservatori Superior de Música “Joaquín Rodrigo” de València.
Un dels principals objectius d’aquest llibre és mostrar la relació que hi ha entre l’evolució de la cultura musical i les seues relacions amb factors socials, polítics, religiosos, etc. Centrant la seua atenció, principalment, en la transició entre el segle XIX i el XX, especialment de 1908 a 1918 com la culminació de l’activitat musical en la ciutat de València. Aquest fet es deu al naixement del Conservatori de València (1878), el Certamen de Bandes de la Fira de Juliol (1886), el naixement de la Societat Filharmònica (1912) i els últims anys de vida del compositor Salvador Giner (1832 – 1991), músic que representa l’inici del procés de renovació entre els dos segles.
D’aquesta forma, trobem el bressol que arreplegarà els inicis de Rafael Martínez Valls i formarà part del seu estil propi. Així doncs, en la seua trajectòria varen destacar tres músics estretament relacionats amb la música religiosa (totalment vinculat als posteriors treballs d’aquest autor) i que també estaven vinculats a la docència en el Conservatori de la ciutat i al context que es vivia en aquell moment.
Seguint el seu recorregut, trobem una gran influència musical i totalment enriquidora amb l’Exposició Regional Valenciana (1909), en la que Rafael Martínez Valls va poder escoltar el que hui dia és l’himne regional de la nostra ciutat. Més enllà, el Certamen Internacional de Bandes de València estava totalment consolidat cap al 1886, i el nostre compositor va poder nodrir-se encara més de totes aquelles prestigioses bandes que anaven capa la capital. Fet que també va suposar un augment en el interès de les bandes locals per millorar i aplegar a aquest nivell.
I tot seguit, després de grans anys en els que Rafael Martínez Valls seguiria nodrint-se d’aquesta gran herència musical i de treballar rigorosament en crear el seu propi estil, un 15 de juliol de 1918, amb tan sols 22 anys, va sol·licitar a la corporació municipal d’Ontinyent, permís per estrenar a les pròximes festes un himne dedicat a la ciutat. La seua estrena va ser a la processó de la Baixada de les festes de 1918, baix la direcció del compositor, el cor format per prop d’un centenar de persones acompanyat per la banda de música, varen interpretar aquest gran himne que fins hui dia es recorda i commemora amb gran honor i dedicació, en el que trobem el gran amor i passió que el propi compositor tenia per Ontinyent.
Així doncs, aquest gran llibre que arreplega tant la pròpia evolució de la música al nostre voltant com les influències del propi compositor, també ha volgut fer un xicotet recorregut per l’estil del catàleg de les obres de Rafael Martínez Valls, encara que hi són poques les obres que hui dia es tenen d’ell (la seua recerca continua i a poc a poc va donant els seus fruits).
Les obres ací arreplegades no sols tenen les reflexions d’aquelles persones que les han estudiades i analitzades, sinó que les peces originals que es troben als arxius de la Societat Unió Musical d’Ontinyent, tenen les pròpies anotacions del compositor i que podeu trobar al llegir aquest llibre conjuntament amb les altres.
I per últim, acabem la lectura d’aquestes intrigants paraules que ens desvetllen la vida i obra de Rafael Martínez Valls, amb un anàlisi més exhaustiu de la pròpia peça que dona nom a aquest llibre, l’himne d’Ontinyent. Anant dels trets més generals i passant pel panorama històric que l’envolta i el seu context, el seu anàlisi harmònic demostra la senzillesa de la peça però la gran valia musical que hi porta dins d’aquesta.
Dejar una contestacion