Per Mario Torres Mas
Dimecres 22 de novembre de 2023, l’Orquestra Simfònica del Conservatori Superior de Música «Joaquín Rodrigo» de València celebrà el concert de Santa Cecília amb dos obres amb un mateix cognom: una de Joaquín Turina, i altra de José Luis Turina.
La vesprada de Santa Cecília venia carregada al Conservatori, ja que el centre va rebre la visita del compositor José Luis Turina. Primerament, el mestre madrileny va assistir a l’assaig de l’Orquestra previ al concert, per tal d’aconsellar els músics en la seua interpretació de les dos obres. De Joaquín Turina interpretaven el segon moviment de Sinfonia del Mar, i de José Luis Turina, Punto de encuentro. Esta última obra és molt significativa, ja que, com el mateix compositor va explicar a la conferència amb públic anterior al concert, Punto de encuentro va guanyar el Concurs de Composició que el Conservatori de València va convocar l’any 1981 en commemoració dels 100 anys de la fundació de l’Orquestra del centre. No obstant, malgrat haver estat la peça guanyadora, no havia estat interpretada mai al Conservatori. Era per tant una molt bona oportunitat per escoltar-la.
Després de la conferència, en la que Turina va explicar les claus i la intrahistòria de Punto de encuentro, va començar el concert. L’Orquestra Simfònica va eixir a l’escenari i va iniciar el repertori de manera cronològica, amb Simfonia del mar, de Joaquín Turina. Esta obra no va poder ser acabada per Turina, que només va deixar a piano els dos primers moviments. L’orquestració la va dur a terme Manuel Castillo, i és la que es va escoltar al concert. Imitant els colors i els timbres de Turina, el públic va poder escoltar una molt encertada interpretació de l’Orquestra Simfònica, que transitava per la partitura a través dels compassos amb accentuacions canviades, les escales frígies (típiques de la música d’inspiració espanyola), i els ritmes de zortziko combinats amb ritmes ternaris simples. En definitiva, una música pròpia de Joaquín Turina, en una orquestració que pretenia imitar el seu estil, tot i que en ocasions poguera ser una mica massa voluminosa.
Tot seguit, es va poder escoltar Punto de encuentro, de José Luis Turina. L’obra, clarament de l’etapa de joventut i experimentació del compositor, presenta un tema i una sèrie de variacions, com ell mateix va explicar a la conferència prèvia. Va destacar el gran treball de l’Orquestra Simfònica, afrontant amb molta correcció alguns passatges vertaderament complexos, així com una gran resolució en els moments d’aleatorietat controlada. Tota l’obra semblava transitar entre la profunditat i l’estil agressiu, que interpel·la l’oient des de les primeres notes de l’obra. L’inici de la música, amb un crit als metalls seguit d’una melodia lenta i profunda als baixos, ja deixa entreveure el que serà un discurs atonal on, si ve les tècniques instrumentals no s’allunyen de la tradició, sí que ho fa la manera en la que són combinats els timbres. Tota l’Orquestra, junt amb el seu director, el mestre Jesús Cantos-Plaza, es va mostrar entregada a la causa, demostrant una gran professionalitat a l’hora d’encarar este repertori tan exigent.
Era de justícia que l’Orquestra Simfònica del Conservatori Superior de Música «Joaquín Rodrigo» de València interpretara per fi l’obra que el mateix centre va premiar l’any 1981 per celebrar els 100 anys de l’orquestra. I quina millor manera que fer-ho en la festivitat de Santa Cecília, en una jornada formativa, gaudint dels consells i l’aprenentatge de José Luis Turina, i en un programa on avi i net, Joaquín Turina i José Luis Turina, van compartir programa i orquestra al nostre centre per celebrar el dia gran de la música.
Dejar una contestacion