Por Àngel Marzal. Coordinador d’investigació del CSMV i organitzador de les II Jornades d’investigació musical 2023 del CSMV.
Les “II Jornades d’investigació musical” del Conservatori Superior de Música “Joaquín Rodrigo” de València es van celebrar durant la tercera setmana del passat mes de febrer. L’edició d’enguany va comptar amb la participació de nou professors del nostre centre que van presentar les seues respectives ponències.
Les Jornades es van iniciar el dilluns 13 de febrer amb la presència en l’acte inaugural de la directora del nostre centre, Mª Dolores Tomás, i, també, de la directora de l’ISEACV, Immaculada Sánchez que va tancar l’acte ressaltant la importància del treball de recerca musical que el nostre centre desenvolupa en el marc de l’ensenyament superior.
La primera ponència de les Jornades va ser portada a terme pel catedràtic Carles Budó. Concretament, va presentar un estudi sobre el compositor valencià Josep Melcior; “La melodia acompanyada de Josep Melcior Gomis (1791–1836). Preparació d’un enregistrament amb instruments d’època i criteris històrics. Una proposta interpretativa”. Com que es tractava d’una conferència-concert, després d’una brillant exposició es va passar a la part interpretativa en la que van participar, junt al mateix Carles Budó, la mezzosoprano Adriana Mayer i el catedràtic de guitarra Rubén Parejo que va utilitzar una guitarra romàntica. Amb tot, cal ressaltar que Carles Budó va interpretar les peces amb un pianoforte John Broadwood & sons de la seua propietat.
La segona ponència del mateix dia va córrer a càrrec del catedràtic Adrià Gràcia Gálvez; “Les sonates per a Tecla de Rafael Anglés (1730-1816). El manuscrit Iturbi-Anglés”. El doctor Adrià Gràcia va explicar en primer lloc les circumstàncies que li van permetre accedir a l’anomenat “manuscrit Iturbi-Anglés” després que afortunadament l’Institut Valencià de Cultura l’haguera recuperat en una subhasta celebrada a Los Ángeles en els Estats Units. Això li va facilitar la realització d’un extens estudi que va presentar amb nombrosos exemples pràctics ressaltant els trets estilístics més significatius.
Al dia següent, 14 de febrer de 2023, les Jornades van continuar amb una conferència que va realitzar el catedràtic de sonologia Carlos David Perales; “Inteligencia artificial y su aplicación en el ámbito creativo”. Carlos Perales va iniciar la seua dissertació explicant les bases tecnològiques de la “Inteligència artificial”. Mitjançant l’ús dels recursos audiovisuals va desgranar poc a poc les eines fonamentals d’aquesta nova tecnologia presentant posteriorment diversos exemples aplicats a la creació. D’acord amb els continguts aportats per Carlos Perales, sembla que aquesta innovadora tecnologia liderarà els principals avanços tecnològics pel que fa la producció musical durant les pròximes dècades.
La segona sessió del mateix dia va ser realitzada pel catedràtic de trompa del nostre Conservatori Juan José Llimerá; “La enseñanza de la Trompa en el Conservatorio Superior de Música “Joaquín Rodrigo” de Valencia”. El doctor Juan José Llimerá va iniciar la dissertació retrotraguen-se als orígens de l’ensenyament de la trompa en el Conservatori de València. Amb una exposició avalada per una minuciosa recerca en les actes del Conservatori, Juan José Llimerá va ser capaç de dibuixar una extensa trajectòria des del segle XIX fins els nostres dies, no només pel que fa als professors que han impartit classe en el centre, sinó, fins i tot, quan al nombre d’alumnes matriculats any per any. La conferència-concert va concloure amb la interpretació de diverses peces per a conjunt de trompes amb alumnat de l’assignatura.
L’última activitat del dia va ser una conferència-concert que va donar la catedràtica Paula Tamarit; “Trobant (a faltar). Catàleg d’obres per a clarinet i piano, escrit per compositores”. Paula Tamarit va fer una àmplia exposició presentant la producció musical dedicada al clarinet de diverses compositores l’obra de les quals ha quedat parcialment difuminada no només pel pas del temps sinó principalment per qüestions relacionades amb igualtat. Després d’això i per concloure l’última sessió del dia 14, la mateixa Paula va acompanyar al piano algunes de les obres citades al llarg de la seua presentació comptant amb la col·laboració d’un grup d’alumnes de l’aula de clarinet.
La tercera jornada, és a dir, dimecres dia 15 de febrer, es va iniciar de nou amb una conferència-concert que va portar a terme el catedràtic d’oboè Rafael Cuéllar sobre música valenciana del segle XVIII. Amb el títol “Un motete de Joaquín García (Anna ca. 1710-Las Palmas 1769)” la conferència va girar entorn a la figura del mestre de capella valencià Joaquín García amb especial atenció a un dels seus motets. De fet, l’acte es va iniciar amb la interpretació del motet per part del Cor del nostre Conservatori, dirigit per la catedràtica Nadia Stoyanova, que va gaudir de la col·laboració instrumental de quatre oboès, entre els quals va estar el mateix Rafael Cuéllar. Seguidament, va prendre la paraula el doctor Cuéllar per tal de fer un recorregut històric per la trajectòria creativa del mestre Joaquín García. Finalment, hi hagué un espai per a preguntes en el que van intervenir diverses persones assistents perfectament ateses pel professor Cuéllar.
La següent sessió del dia va ser implementada pel catedràtic de piano Bartomeu Jaume que va dissertar sobre la creació musical per a piano del compositor valencià Javier Costa; “La obra para piano de Javier Costa: estudio e interpretación”. L’acte va començar amb l’exposició temàtica del doctor Jaume que va explicar l’amplia recerca realitzada sobre la música per a piano del citat compositor. Amb tot, és indispensable assenyalar que la sessió va comptar amb la presència del mateix compositor, Javier Costa, que va detallar les característiques tècniques i estilístiques utilitzades en cadascuna de les obres que es van interpretar. Així mateix, s’ha de ressaltar la col·laboració del pianista Xavier Torres, catedràtic de piano del Conservatori Superior “Salvador Seguí” de Castelló, en el concert que va complementar la conferència.
L’últim dia de les Jornades d’investigació musical, dijous 16 de febrer, va començar amb una conferència-concert realitzada per la catedràtica Laïla Barnat; “Aproximación a la figura y obra de Josep Sanz Biosca (Onteniente, 1946) a través de su obra para voz y piano”. Laïla Barnat va iniciar l’exposició del tema fent un repàs a la trajectòria creativa del compositor valencià Josep Sanz evidenciant que es tracta d’un autor prolífic en distints gèneres que, a més, va ser professor del nostre centre. Després de la conferència, la mateixa Laïla Barnat va acompanyar al piano diverses peces de Josep Sanz per a veu i piano cantades per distintes alumnes de cant. Així mateix, s’ha de dir que Josep Sanz va estar present en la conferència explicant amablement els trets expressius més importants de cadascuna de les obres que es van interpretar en la sessió.
Finalment, el grup d’investigació “La invisibilitat sonora” va ser l’encarregat de la cloenda de les Jornades d’investigació musical d’enguany. Conformat pels doctors José Miguel Sanz, Cristina Aguilera i Daniel Labrada, el grup gaudeix ja d’una dilatada trajectòria de recerca pel que fa a la recuperació d’obres escrites per compositores. El títol de la conferència-concert va ser “En veus de dona”, de manera que es van presentar obres per a piano de María Teresa Oller i de Teresa Catalán, així com composicions per a veu i piano d’Ángeles López Artiga que va estar present en la sala i de la qual cal recordar que va ser professora del nostre centre. Amb una aula repleta de públic, només cal esperar que les futures Jornades d’investigació musical resulten tan entranyables com les d’enguany.
Dejar una contestacion