MASTERCLASS DE COMPOSICIÓ: AURELIANO CATTANEO

 

Per Àngela Gómez

 

El passat dimarts 07 de maig, va tindre lloc al Conservatori Superior de Música de València una masterclass de composició a càrrec d’Aureliano Cattaneo, professor a l’ESMUC. Aquesta masterclass ha format part dels Encontres de composició dins del Festival Ensems.

A la masterclass, Cattaneo va explicar als assistents el procés de creació de la seua obra Corda (2015-16), per a piano i electrònica en viu, la qual va ser un encàrrec de l’Ircam. Aureliano no és un compositor que empre sovint l’electrònica en les seues peces, per això, es va fer dues qüestions prèvies a la composició de la peça: com integrar l’instrument amb l’electrònica i què aportar a l’electrònica. A partir d’aquestes premisses, va començar a treballar l’obra. L’objectiu era superar el piano temperat sense haver de reafinar-lo i que l’electrònica fóra controlada pel mateix intèrpret. Per a tal cosa, va col·locar transductors dins de l’arpa del piano, de manera que la caixa de ressonància del piano es converteix també en un amplificador. Açò implica que tant el so acústic com l’electrònic naixen de la mateixa font. Per a dur a terme aquesta peça, és necessari l’ús d’un piano amb sistema midi integrat, cosa que dificulta la seua interpretació ja que, existeixen pocs.

Per a controlar l’electrònica el mateix pianista, l’última octava del teclat es silenciada, emprant-la com a teclat midi. Així, cada vegada que haja d’activar alguna pista o recurs electrònic, simplement ha de tocar la tecla indicada a la partitura. La part de l’electrònica està formada per 3 conceptes: sons pregravats del piano, parts generades aleatòriament per l’ordinador i la manipulació en temps real del piano, creant desafinacions per aconseguir l’objectiu del piano no-temperat.

Per últim, després de l’explicació tant de l’obra com de les especificacions tècniques, es va fer una escolta i visualització de la partitura en qüestió.

 

Aureliano Cattaneo

 

Va estudiar piano i composició a Piacenza i Milan. Ha assistit a cursos de perfeccionament amb Gérard Grisey i Mauricio Sotelo. Entre els diferents premis que ha obtingut, destaca el Förderpreis del Musikpreis Salzburg així com el “Comité de Lecture de l’IRCAM/Ensemble InterContemporain”.

La seua música ha estat interpretada en festivals com Donaueschinger Musik Tage, Wittener Tage für neue Kammermusik, Münchener Biennale, Salzburg Biennale, Festival Musica Strasbourg, Wien Modern, Biennale di Venezia, Milano Musica, MärzMusik Berlin, BR Musica Viva München, Warsaw Autumn i per conjunts com SWR Sinfonie Orchester, Konzerthaus Orchester Berlin, Orchestra Sinfonica della Rai, Klangforum Wien, Ensemble Intercontemporain, Ensemble musikFabrik, Quatuor Diotima, etc.

Ha col·laborat amb el poeta Edoardo Sanguineti amb el qual ha escrit l’òpera de cambra “la philosophie dans le labyrinthe”, òpera la qual es va estrenar en la “10 Münchener Biennale”.

Des de 2010 és professor en l’ESMUC de Barcelona.

Sé el primero en comentar

Dejar una contestacion

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.


*